Concluzii privind măsurile fiscal-bugetare pentru sprijinirea economiei și companiilor afectate de răspândirea virusului COVID-19
Dorim să venim în sprijinul dvs. cu o serie de concluzii privind măsurile fiscal-bugetare pentru sprijinirea economiei și companiilor afectate de răspândirea virusului COVID-19. Măsuri care aprobate în ședința de Guvern de miercuri, 18 martie 2020 și publicate în Monitorul nr. 230 și 231 din 21 martie 2020.
Dragi cititori, vă informăm că ne aflăm într-o perioadă complicată la nivel global, în care cel mai important lucru este să fim cu toții sănătoși. Echipa SfatContabil este alături de voi în aceste momente, în care sperăm că voi și cei dragi dvs. sunteți bine.
Iată câteva din concluziile aprobate de Guvern privind măsurile fiscal-bugetare pentru sprijinirea economiei și companiilor afectate de răspândirea virusului COVID-19. Vă rugam să ne comunicați pe pagina de Facebook – SfatContabil (dându-ne Like/Îmi place și Follow/Urmărește) dacă s-a strecurat vro interpretare greșită a legii sau există vro omisiune/greșeală. Concluziile sunt următoarele:
- În cazul popririlor și executărilor silite, acestea se suspendă sau nu procedează la începerea măsurilor de executare silită, doar cu execepția celor stabilite prin Hotărâri Judecătorești pronunțate în materie penală. Astfel, această măsură abrobată de Guvern, încetează în termen de 30 zile de la data încetării stării de urgență;
- Pentru obligațiile fiscale scadente începând cu data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență (21 martie 2020) și neachitate până la încetarea stării de urgență, măsura prevăzută este faptul că nu se vor calcula dobânzi și penalități de întârziere pentru aceste obligații. Măsura aprobată înceteaza în termen de 30 zile de la data încetării stării de urgență;
- În ceea ce privește impozitul pe clădiri, terenuri și mijloace de transport, Guvernul a decis să se amâne termenul de plată până la data de 30 iunie 2020 inclusiv. Inițial termenul era 31 martie 2020 inclusiv. Astfel, pentru plata până la această dată se va acorda o bonificație de până la 10%;
- măsurile pentru plata utilităților și a chiriei pentru imobilele cu destinație de sediu social/sedii secundare, de această facilitate beneficiază doar societățile a căror activitate este întreruptă total sau parțial în baza deciziilor emise de Autoritățile Publice. Ce trebuie să facă societățile în acest sens? Să obțină un certificat pentru situații de urgență emis de Ministerul Economiei, Energiei și Mediul de Afaceri. Pe lângă aceste măsuri, mai beneficiază avocații, executorii judecătorești, notarii publici, cabinetele medicilor de familie și medicilor stomatologi, federațiile sportive respectiv cluburile sportive;
- o măsură mult așteptată vizează declarația privind beneficiarul real, astfel pe perioada stării de urgență se suspendă obligația depunerii acestei declarații iar termenul de depunere se prelungește cu 3 luni de la data încetării stării de urgență;
- în ceea ce privesc concediile medicale, Guvernul a propus ca pentru certificatele medicale care cuprind a 91- a zi sau depașesc 183 zile, acordate în perioada stării de urgență, certificatele se eliberează și se decontează fără avizul medicului expert al asigurărilor sociale;
- măsura privind acordarea zilelor libere pentru supravegherea copiilor în situația închiderii temporare a unităților de învățământ (creșe/grădinițe/școli). De această măsură beneficiază de zile libere unul dintre părinți la cererea acestuia. Părintele care solicită acest drept, trebuie să îndeplinească următoarele condiții: a) depunerea unei cereri de către părintele care va supraveghea copilul; b) depunerea unei declarații pe propria răspundere a celuilalt părinte din care să rezulte că acesta nu a solicitat la locul său de muncă zile libere pentru supravegherea copilului și că nu se află în concediu de odihnă sau concediu fără plată; c) depunerea unei copii a certificatelor de naștere al/ale copilului/copiilor. Pentru fiecare zi liberă, angajatorul acorda o indemnizație salariatului în cauză în valoare de 75% din salariul de bază dar nu mai mult de 75% din salariul mediu brut. Contribuțiile și impozitele pentru aceste indemnizații se vor suporta de către angajator. Iar acestea se vor putea deconta la cererea angajatorului, cerere se va depune la Agențiile pentru Ocuparea Forței de Muncă Județene, respectiv a Municipiului București în a cărei rază teritorială își desfășoară activitatea angajatorul sau sucursala/punctul de lucru al acestuia, după caz.
Observație: nu vor beneficia de aceste zile libere salariații ale căror raporturi de muncă sunt suspendate pentru întreruperea temporară a activității angajatorului. Implicit nici pentru soțul/soția acestor persoane nu se aplică. Totodată, vă informăm că indemizația se acordă doar pentru salariații pentru care au fost întâi epuizate opțiunile pentru desfășurarea activității și respectarea continuității activității, prin programe individualizate de muncă în schimburi, muncă la domiciliu respectiv telemunca.
Șomajul tehnic – o măsură mult așteptată de întreg mediul de afaceri și nu numai, măsură ce vizează în principal salariații vor beneficia de o indemnizație din partea statului de 75% din salariul brut, dar nu mai mult de câștigul salarial mediu brut pe țară (5.429 lei x 75% = 4.072 lei)
De acest șomaj tehnic, pot beneficia salariații angajatorilor care se află în una din următoarele situații:
a) societățile care întrerup total sau parțial în baza deciziilor emise de Autoritățile Publice, pe perioada stării de urgență, și dețin certificatul pentru situații de urgență;
b) companiile care reduc activitatea ca urmare a efectelor COVID-19 și nu au capacitatea financiară de a achita plata tuturor salariilor angajaților lor. Aceștia pot beneficia de plata indemnizației pentru cel mult 75% dintre angajații care au contracte de muncă active la data intrarii în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență. Astfel, pentru firmele din această categorie plata indemnizației se va realiza în baza unei declarații pe propria răspundere din care să reiasă faptul că angajatorul înregistrează o diminuare a încasărilor din luna anterioară depunerii declarației pe propria răspundere, cu un procent de minimum 25% față de media încasărilor din perioada ianuarie – februarie 2020 și faptul că nu are capacitate financiară pentru a putea plăti toți salariații săi.
Acestă indemnizație privind șomajul tehnic este supusă impozitării și plății contribuțiilor sociale. Astfel, calculul, reținerea și plata impozitului și a contribuțiilor se va realiza de către angajator din indemnizațiile încasate din Bugetul Asigurărilor Sociale. Aceste sume de asemenea se vor declara prin D112 – Declaraţia privind obligaţiile de plată a contribuţiilor sociale, impozitului pe venit şi evidenţa nominală a persoanelor asigurate.
Termenul de plată al acestor obligații fiscale pentru salariații care beneficiază de acest șomaj tehnic, este de 25 a lunii următoare celei în care se face plata din Bugetul Asigurarilor de Șomaj. Vă informăm că pentru acest tip de indemnizație de somaj tehnic nu se datorează CAM – contribuția asiguratorie pentru muncă.
Concret, pentru acordarea acestor sume necesare plății, angajatorii depun, prin poșta electronică, la Agențiile pentru Ocuparea Forței de Muncă Județene precum și a Municipiului București, în raza cărora își au sediul social, o cerere semnată și datată de reprezentantul legal, întocmită conform modelului anexat, însoțit de lista angajaților (model anexat) care urmează să beneficieze de această indemnizație.
Pentru a descărca arhiva privind cele trei anexe care trebuiesc depuse de angajatori propus de măsurile fiscal-bugetare pentru sprijinirea companiilor – CLICK AICI ANOFM
Documentele se depun în luna curentă pentru plata indemnizației de șomaj tehnic din luna anterioară. Iar plata indemizației se va face în cel mult 30 zile de la depunerea documentelor de către angajator la ANOFM.
Vă informăm faptul că aceste concluzii prezentate mai sus de Echipa SfatContabil, sunt sumare și sunt prezentate cu scopul informării. În vederea aplicării prezentelor măsuri fiscal-bugetare vă propunem să consultați textul integral din lege.
Te-ar putea interesa și articolul privind declarația recapitulativă 390 versiune nouă începând cu februarie 2020 și care este punctul de amendă pentru anul 2020.
Sursă: www.mfinante.ro
Monitorul Oficial nr. 230/21 martie 2020 și Monitorul Oficial nr. 231/21 martie 2020.